ödev
METNİMİZİ
ANLAYALIM (YUNUS EMRE – TİYATRO [249-256])
1. Hoca Ahmet Yesevi, Mevlânâ, Yunus Emre, Kaygusuz Abdal, Hacı Bayram Veli gibi şahsiyetlerin bu kadar çok sevilmesinin gerekçelerinin ne olabileceğini okuduğunuz Yunus Emre adlı oyundan hareketle Yazınız..
2. Okuduğunuz Yunus Emre adlı oyuna göre toplumun barış ve huzur içinde yaşaması için insanlara düşen görevler nelerdir? Yazınız.
3. Türkler şair ruhlu bir millettir. Bu nedenle Türk insanının İslamiyet’i şiirler yoluyla öğrenebileceği hususu, Yunus Emre gibi gönül insanları tarafından her zaman ön planda tutulmuştur. Okuduğunuz metinden bu durumu örnekleyen dizeleri belirleyiniz. Bu dizeler metnin anlatımına nasıl bir katkı sağlamıştır? Yazınız.
cevap
Gelin tanış olalım / İşi kolay kılalım / Sevelim sevelim / Dünya kimseye kalmaz… dizeleri, Yunus Emre’nin öğretisini sade ve etkili bir şekilde yansıtır. Bu dizeler, mesajı hem duygusal hem de akılda kalıcı hale getirerek metnin etkisini artırır.
4. Hayatta bir şeylere ulaşabilmek için belirli bir çaba ve süreç gerekir. Okuduğunuz metinde Yunus Emre nasıl bir çaba göstermiştir? Benzer durumları hayatınızdan örnekler vererek açıklayınız.
Yunus Emre, tasavvuf yolunda hem bedensel hem ruhsal olarak kendini geliştirmek için uzun süre çalışmış, manevi olgunluğa ulaşmak için sabır göstermiştir. Benzer şekilde bir insanın eğitim alması ya da bir meslek edinmesi de uzun emek ve disiplin gerektirir. Örneğin bir müzik aleti çalmayı öğrenmek, sürekli çalışma ve sabırla mümkündür.
5. Türklerin, İslamiyet’i kabul etmeleriyle birlikte İslamiyet’in sevgi ve saygı kültürü pek çok şair tarafın dan işlenmiştir. Şiirlerinde bu duygu ve düşünceleri işleyen Yunus Emre çağlar aşan bir üne kavuşmuştur. Okuduğunuz oyunun sonunda yer alan Yunus Emre’nin "Gelin tanış olalım / İşi kolay kılalım / Sevelim sevilelim / Dünya kimseye kalmaz..." sözünden ne anlıyorsunuz? Bu düşünceyi düstur edinmek günlük hayatta size neler kazandırır? Yazınız.
6. a) Yunus Emre adlı tiyatro eserinin yapı unsurlarını Çalıkuşu adlı romanın yapı unsurlarıyla karşılaştırınız.
|
YUNUS EMRE |
ÇALIKUŞU |
OLAY ÖRGÜSÜ |
|
|
KİŞİLER |
|
|
ZAMAN |
|
|
MEKAN |
|
|
ANLATICI |
|
|
BAKIŞ AÇISI |
|
|
KONU |
|
|
TEMA |
| Aşk ve fedakârlık. |
b) İki metin arasındaki yapı farklılığının gerekçeleri neler olabilir? Yazınız.
9. a) Çalıkuşu adlı romanla Yunus Emre adlı tiyatroyu üslup özellikleri bakımından karşılaştırınız. Benzer ve farklı yönlerini yazınız.
Her iki eser de samimi ve etkileyici bir dil kullanır.
Farklı Yönler:
Yunus Emre’de şiirsel ve öğretici bir üslup varken, Çalıkuşu ayrıntılı betimlemelerle zenginleşir.
Yorumlar
Yorum Gönder